Sextidi 26 Floréal CCXXVII

Sextidi 26 Floréal CCXXVII

Heden mag ik u in primeur enkele details vertellen over de nieuwe film van David Lynch, die in het najaar in de zalen zal verschijnen. Het is ’s mans eerste film sinds het wisselvallige Inland Empire (2006). Al deze informatie staat voorlopig nog onder embargo, dus we houden het onder ons, gesnopen?

We hebben twee hoofdpersonages: Louise en Frank. Ze zijn vijftien à zestien en ze houden van elkaar maar vooralsnog niet op een seksuele manier. Ze zijn geen kinderen meer maar ook nog geen volwassenen. Het zijn adolescenten in de volle vaagheid van de term. Het is soms ook voor hen onduidelijk wie ze zijn en wat ze aan elkaar hebben. In termen van David Lynch leunen ze meer aan bij Sandy en Jeffrey uit Blue Velvet (1986) dan bij Lula en Saylor uit Wild At Heart (1990).

Het verhaal begint op zo’n ochtend dat alles al bij het ontbijt misloopt. Om de hoek vindt een mysterieus auto-ongeluk plaats. Vervolgens verdwijnt Jerry, een vriend des huizes, spoorloos. Gehavende camerabeelden maken duidelijk dat het om een ontvoering gaat. We krijgen een achtervolging te zien die culmineert in een tweede auto-ongeluk, waarna het spoor doodloopt.

Voor de film helemaal aanvoelt als een herkauwen van Lost Highway veranderen we van setting en zo komen we terecht bij Circus Fantasar. De directeur van het circus krijgen we te horen maar niet te zien, hij staat bekend als De Onzichtbare, dit motief heeft Lynch natuurlijk geleend bij de serie Carnivàle. We ontvangen en passant de waarschuwing: “Het is nooit goed nieuwsgierig te zijn in een circus.” Tegelijkertijd maken we kennis met een mysterieuze zwarte woonwagen, zodat we noodgedwongen toch nieuwsgierig worden.

Het circus bereikt zijn volgende halte. De tent wordt opgezet en de buikspreker wordt neergeschoten maar even later is zijn lijk verdwenen. Louise en Frank brengen hun eerste optreden als acrobaten in het nummer getiteld Luchtduivels. De film besteed uitgebreid aandacht aan het optreden van die avond, we zien onder meer nog de wilde dieren en de levende maanraket.

Louise en Frank onderzoeken die nacht de zwarte woonwagen. Ze ontdekken niets maar lopen wel steeds meer in de kijker van De Onzichtbare. Ze vluchten en er volgt een spectaculaire ontsnapping waarbij een tijger wordt aangereden. Er worden schoten gelost en Louise en Frank lopen in een valstrik. Ze worden bij De Onzichtbare gebracht die hun onthult dat het circus een dekmantel is voor een internationaal spionagenetwerk.

Zij krijgen ook Jerry te zien, de vriend des huizes, wiens verdwijning het verhaal in gang had gezet. Hij herkent hen niet, hij is zwaar gedrogeerd. We komen te weten dat de missie van de zwarte woonwagen bijna ten einde loopt en dat er bij de afronding veel slachtoffers zullen vallen. Er wordt één laatste circusvoorstelling gepland en de tent loopt vol maar de politie is gewaarschuwd en de spionnen panikeren. De tent wordt in brand gestoken, de politie valt binnen, Jerry ontwaakt uit zijn verdoving en redt Louise en Frank uit de vlammen. De neergeschoten buikspreker duikt terug op en onthult dat in de zwarte woonwagen een boorinstallatie verborgen zat, die in het geheim naar nieuwe olievelden zocht.

Iedereen keert terug naar huis. Het is een happy end dat wrang aanvoelt. Louise en Frank zijn hun onschuld definitief kwijtgeraakt, er is iets gebroken dat niet meer hersteld kan worden. Dan komen de credits en nu pas krijgen we voor de eerste keer de titel van de film te zien: The Circus Baron, gebaseerd op het boek van Willy Vandersteen.

About Geert Simonis

De favoriete dichter van uw moeder.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s