Septidi 27 Frimaire CCXXVII

Septidi 27 Frimaire CCXXVII

Vorige week verscheen de honderdzevenenzestigste aflevering van Deus Ex Machina, het beruchte driemaandelijkse tijdschrift voor actuele literatuur uit binnen- en buitenland. Het was een themanummer gewijd aan de koddige cineast Sir Alfred Joseph Hitchcock. Onderstaand gedicht over quiche werd helaas afgeblokt door de cultuurmarxistische censuurmachine.

dial q for quiche (fake poetry #1)

I

in die tijd was dit gedicht een hologram
dit gedicht deed alsof
dit gedicht speelde een rolletje
dit gedicht daar keek je recht doorheen
dit gedicht vond zichzelf grappig
dit gedicht las ik bij voorkeur aan je voor
terwijl we dicht bij elkaar stonden
in een lift die opsteeg of net afdaalde
in elk geval verschilden onze bestemmingen
en ik stapte als eerste uit
op een onverwacht moment
nog voor ik het einde van het gedicht had bereikt
en zelfs halverwege een regel
zodat jij achterbleef met de urgente vraag
of er een climax ging volgen
dan wel een anticlimax

II

in die tijd brandde er een lichtje in mijn hart
en het was alfred hitchock
alfred hitchcock godverdomme jongen
alfred hitchcock sloeg in als een atoombom
hij had meer stijl dan een homo
en meer huizen dan philip dewinter
hij kende meer moeilijke woorden dan rik torfs
hij loog vierentwintig keer per seconde
een oplichter maar een succesvolle oplichter

III

in die tijd ging dit gedicht
over mijn favoriete cinefiele eetgewoontes
zo linkte ik het oeuvre van alfred hitchock graag aan quiche
niet dat ik altijd film keek terwijl ik quiche at
maar als ik een film van hitchcock keek
dan had ik daar toch graag een stukje quiche bij
quiche met twee soorten kool
of quiche met snijbiet en ricotta
of quiche met broccoli en appel

IV

in die tijd was mijn favoriete film van hitchcock the shining
zijn verfilming van het boek van john grisham
en uiteraard koesterde ik daarbij
het stiekeme verlangen zelf eens als conciërge
te overwinteren in een ingesneeuwd hotel
waar je melk kan drinken
waar je naar beethoven kan luisteren

V

in die tijd was mijn favoriete halve film van hitchcock
de eerste helft van full metal jacket
niet dat de tweede helft helemaal naatje pet was
maar toch net iets te veel een generische prent
over de oorlog in viet-fucking-nam
het type film dat we met z’n allen
al net iets te vaak gezien hadden
the deer morning platoon
born on the fourth of apocalypse gump

About Geert Simonis

De favoriete dichter van uw moeder.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s