Septidi 17 Floréal CCXXV

Septidi 17 Floréal CCXXV

“Doen duizelen, daar dienen woorden voor,” sms’te ik begin dit jaar naar iemand die vastzat op een tochtig station. En iets later: “De trein naar Schotland vertrekt op perron vier.” Beide boodschappen waren opgebouwd uit een percentage onwaarheid. De precieze omvang van het percentage liet zich moeilijk berekenen.

Vandaag is mijn grootvader jarig. Pépé noemen we hem, Bompa was al bezet en Opa was onaanvaardbaar omwille van redenen die niet geboekstaafd zijn in onze familiale archieven. Drieëntachtig is hij nu. Of beter: zijn lichaam is drieëntachtig. De pretlichtjes in zijn ogen verraden dat binnenin nog steeds een kwajongen van dertien huist.

Een prestatie die net iets indrukwekkender wordt eens je weet dat Pépé het niet altijd gemakkelijk heeft gehad. De oorlog, het zware werk in de mijnen, de sluiting van de mijnen en de dood van pastoor Walter in Familie. Daarnaast nog Ons Grote Familiegeheim: Pépé was fout in de oorlog. De Falklandoorlog om precies te zijn. Heel 1982 heeft hij rondgelopen in een driedelig tweedkostuum en elke middag om vier uur dronk hij een kopje warm water met een wolkje melk.

Twee jaar later werd ik geboren als eerste kleinkind, sindsdien is Pépé tot rust gekomen. Ik tracht met die vorige frase geenszins een causaal verband te suggereren. Anno 2017 begint Pépé zijn dagen steevast met het kruiswoordraadsel. Eens dat opgelost is, verkast hij naar het cryptogram ernaast. Tussendoor vertelt hij graag sterke verhalen die niet altijd waargebeurd zijn. De precieze omvang van het percentage onwaarheid laat zich moeilijk berekenen.

In een kruiswoordraadsel probeer je exact het juiste woord te ontplooien op exact de juiste plaats en exact het juiste moment. In een cryptogram verken je als een taalkundige kabbalist de verborgen achterkamers van de woorden. Sterke verhalen vertellen is mythomanie met een menselijk gezicht: het hoeft niet waar te zijn, als het maar om te lachen is.

U kan waarschijnlijk zelf de openstaande deur intrappen: bovenstaande drie bezigheden zijn ook in mijn leven dominante motieven. Pépé, ik lijk steeds meer op jou. Gefeliciteerd, nog drieëntachtig jaar erbij! De trein naar Schotland vertrekt op perron honderdzesenzestig.

Advertisements

About Geert Simonis

De favoriete dichter van uw moeder.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s