Primidi, 11 Ventôse CCXX

Voor de zee mij redde, was ik een matroos. Op een dag meerde onze schuit aan in de Gentse haven. Uitgelaten als jonge honden kuierden wij door straten waar het geld kon rollen als gehaktballen van een schans. We bezochten kamers gevuld met eindeloze symfonieën op blokfluit. We kochten enorme hoeveelheden bubble wrap van meisjes gekleed in dierenhuiden. We kamden de binnenstad uit naar een bompaklak en bijhorende bretellen. Drie winkels later was de buit binnen en vierden we dat met koffie en appeltaart. Als vanzelf kwam het gesprek op het verschil tussen vintage en retro.

Al snel bleek dat mijn gelul stukken gefundeerder was nu ik een diploma had. Zo verwees ik uitgebreid naar Retromania – Pop culture’s addiction to its own past van Simon Reynolds. ’s Mans these is dat popmuziek in de brede zin van het woord in een nostalgisch doolhof is beland sinds het toekomstgerichte experiment van de progrock met stenen werd bekogeld door de back to basics-houding van de punk. Denken we maar aan de uitgeklede girl group sound van the Ramones, de knipoogjes naar Elvis Presley op de hoes van London calling en Sid Vicious die maar liefst twee postume hits had met covers van Eddie Cochran.

 

Uitgebreid speurt Reynolds de volgende vijfendertig jaar popmuziek af naar bewijzen. Het recycleren van oude geluiden in sampling, mash-ups en plunderphonics.* Een serie reissues die elk jaar een beetje eindelozer wordt. Bands die hun klassieke plaat van voor naar achter spelen in de juiste volgorde. Tribute bands. Revivals. Reünies. Op den duur is alles wat met re- begint verdacht. En passant slaagt Reynolds erin zowel Pierre Bourdieu als Nick Hornby te namedroppen zonder zijn cool te verliezen. Aan het einde zwaait hij met een genadeloze vinger naar de eenentwintigste eeuw: “It seemed like everything that ever was got its chance to come back into circulation at some point during the 2000s.”

Drie dagen eerder was ik nauwelijks vijftig pagina’s doorgedrongen tot Retromania toen ik op het optreden van C.W. Stoneking en zijn Primitive Horn Orchestra in de AB belandde. Deze Australische thirtysomething speelt akoestische deuntjes in de stijl die in de jaren twintig en dertig nog race music heette. De grenzen tussen blues, jazz, calypso en aanverwanten waren toen vaag tot onbestaande. Als er negers achter de instrumenten zaten dan was het race music. Met hulp en bijstand van heerlijke trompetjes, absurde vertellingen en een kek strikje wist C.W. Stoneking mij moeiteloos anderhalf uur te boeien. Nostalgisch? Hoogstwaarschijnlijk. Wat geeft dat als we kunnen dansen alsof de katoenoogst net binnen is?

Het voorprogramma werd verzorgd door Gemma Ray wier tof getitelde It’s a shame about Gemma Ray mij vorig jaar menig aangenaam uur heeft bezorgd. Goedgekozen covers, puntgave eigen nummers en een gelling sfeer resulteerden op die plaat in drie kwartier exquise pop noir. Als David Lynch eens niet weet van welk hout een soundtrack te maken, kan hij altijd bij Gemma aankloppen. Live was de juffer weinig spraakzaam maar hielden zij en haar begeleiders de zaal gemakkelijk bij de les. Tot twee maal toe speelde ze gitaar met Een Heel Groot Mes. Ik weet niet wat jullie van het leven verwachten maar deze matroos was zo gelukkig als met een are verse bubble wrap.

*Op veertien november 2012 zal de Britse hitparade zijn zestigste verjaardag vieren. Dit jubileum inspireerde de Britse breakcore psycho Shitmat tot zijn Mash Hits-project. Een resem mash-ups waarin hij elk nummer dat ooit op nummer één stond aan bod wil laten komen. Er staan tot nu toe zevenendertig tracks online. Voor al wie een paar uur dobberen op auditieve ADHD aankan.

About Geert Simonis

De favoriete dichter van uw moeder.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to Primidi, 11 Ventôse CCXX

  1. Pingback: Sextidi, 16 Germinal CCXX | Ik Geert Simonis

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s