Quintidi, 5 Brumaire CCXX

Vaste prik in elk vulgariserend geschiedenisboekje: landen A en B voeren oorlog, sluiten vrede en zoveel jaar later normaliseren ze hun betrekkingen. Het nut van die cool down-periode begreep ik pas toen Het Toenmalige Meisje het uitmaakte. Een jaar of drie later slaagden we er in een min of meer normaal gesprek te voeren. Sindsdien heb ik mezelf bijgeschoold, begrip is nu mijn fort. Wapen én schild voor confrontaties met de buitenwereld. De verrekijker waarmee ik aan de zijlijn sta te gapen.

De jongen met de acne vond de Kadhafficover van The Sun “er los over”. Daar had ik begrip voor. Maar ik begreep ook hoe op de redactie van The Sun een nationaal trauma en een commerciële strategie tot die keuze hebben geleid. Ik vond de redactie geen bende schoften en de klager geen aansteller. We zijn allemaal goudvisjes die baantjes trekken in een aquarium dat dringend eens gekuist moet worden.

De man op de radio kondigde iets van Little Boots aan en liet zich ontvallen dat ze waarschijnlijk kleine voeten heeft. Meteen stond een massa cultureel correcte mensen aan de poort van de Reyerslaan om hem te lynchen voor het negeren van de leukste interculturele popverwijzing van het laatste decennium. Ik ging croissants halen en begreep zowel de radioman als de meute.

Ik begrijp Tom Barman als hij in interview nummer drieduizend zevenhonderdentwaalf uitlegt hoe talent en ambitie hem een snelweg opdreven waar de kans op botsen groot is. De stuurlieden aan wal die mENEER oPPERHOOFD een arrogante lul vinden, begrijp ik evenzeer. Dat ik Keep you close beter vindt dan Vantage point maar minder dan meesterwerk In a bar, under the sea begrijp ik vanzelfsprekend ook. ‘t Zou er nog aan mankeren.

Ik geef het dEUS-voorbeeld niet vrijblijvend. Ik heb de laatste week een halve marathon afgeruzied met Het Huidige Meisje over een optreden van dEUS in Reims, Riemen in proper Vlaams. De details zijn uw zaken niet en kan ik toch niet neutraal verwoorden. Eerst werkten de Franse spoorwegen tegen, toen annuleerde het hotel de reservatie. Ik verkende verdere opties en maakte afspraken met andere mensen om die opties te realiseren.

Afgelopen weekend was de tussenstand dat er niemand naar Reims ging. Ik was boos op Het Huidige Meisje omdat ze mij daartoe had gedwongen. Ik was boos op mezelf omdat ik mij had laten dwingen. Benieuwd wanneer we onze betrekkingen kunnen normaliseren. Vanzelfsprekend had ik het been stijf kunnen houden maar ergens was ik bang voor de gevolgen. Ik ben een gecastreerde jakhals die met steeds kleinere tussenpozen in zijn mand pist.

Ik moet mijn botheid opkweken en mijn begrip verstikken. Niet het schild hanteren maar de goedendag. Zelf aanvallen terwijl mijn stembanden zich scheuren aan een heldhaftige onomatopee. Ik zal sneller sneuvelen zo maar de Styx steek ik over met mijn eer intact.

About Geert Simonis

De favoriete dichter van uw moeder.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

7 Responses to Quintidi, 5 Brumaire CCXX

  1. Het negeren van de leukste interculturele popverwijzing van het laatste decennium. Welke is dat dan? Zover ik weet, heet Little Boots echt Little Boots omdat juffrouw Hesketh uitzonderlijk kleine voetjes heeft. Schattig, al denk ik dat ik de jongedame in kwestie nog steeds schattig vond als haar pseudoniem Size 8 was.

  2. Little Boots is de letterlijke vertaling van Caligula, de derde keizer van het Romeinse rijk.

  3. Als je Caligula naar het Engels vertaalt, krijg je iets à la little boots, maar dat wil niet zeggen dat er een verwijzing is. Er is net zo veel reden om aan te nemen dat de mensen die Gaius Julius Caesar Augustus Germanicus zijn bijnaam gaven, een verwezen naar profetieën omtrent een popzangeresje dat eeuwen later haar opwachting zou maken in Britannia. Geen dus.

    Een verwijzing is er niet, hoogstens een gelijkenis.

  4. Pingback: Vreemd Voer III | Dodo's in het wild

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s